Rasullullah s.a.w bersabda: “Puasa itu merupakan benteng atau perisai maka janganlah berkata keji dan mencaci. Seandainya ada orang yang mengajak berkelahi atau mencaci maka hendaklah dia berkata “saya berpuasa, saya berpuasa” (Riwayat Abu Hurairah)

Sunday 13 October 2013

My ProBleM??


        بسم الله الرحمن الرحيم

       

Aku selalu berfikir.. semakin meningkat usia semakin banyak pulak problem yang dapat... erm.. ye.. semua orang ada problem/masalah.. event binatang pun ada masalah bak kata seseorang yang 'terpelajar'.. hehe.. kadang2 kita pikir, aku tiada problem tapi orang lain yang ada problem tu menyebabkan aku ada problem.. dan sekali lagi aku iyakan.. tapi mungkin sekarang kita tiada problem, mungkin esok lusa kita ada problem dan menjadi problem pula pada orang lain (entah apa merepek).. Jadi bila orang lain ada problem dan itu  menjadi problem pada kita jangan pulak kita nak lari.. pastinya problem itu kejar kita.. 

Cuba kita berjalan perlahan2 dan selamba je dengan problem tu.. mesti dia tak kejarnya.. mungkin problem tu akan  memandang kita begitu sahaja.. 

Tapi yang pastinya bila kita menjadi baik biarlah berpada2 dan jangan sesekali buat jahat.. aku tiada mak yang sering memesan aku jangan buat itu jangan buat ini.... tapi kita semua belajar, maka kadang2 yang mempunyai ibu yang sering memesan itu ini, jugak tidak didengari.... Tahniah kepada kamu yang taat pada ibu bapa event kamu bukannya seorang raja/seorang professor/seorang engineer/ seorang yang sering mendapat 4.00 flat dalam kelas... kamu adalah seorang yang hebat (tazkirah)..


       Dulu aku selalu memikirkan tentang masalah yang terjadi dan sering kali ada suara halus akan berbisik didalm telinga menyuruh berbuat sesuatu yang tidak sepatutnya.. namun alhamdulillah, walaupun tiada kawan2ku yang tahu dengan masalahku tapi melihat sikap dan tingkah laku baik mereka menyebabkan suara itu akan menjadi kalah.. Hatiku sangat sensitif dengan tingkah laku mereka.. sering aku katakan mereka boleh hadapi masalah mereka, kenapa aku tak boleh.. dan ada jugak lecturer aku memberitahu kamu ini sangat muda dan tak perlu risau  klu kamu tak dapat apa yang kamu nak sekarang...kamu bukanlah seorang yang teruk.. banyak lagi perjalanan yang kamu perlu tempuh.. Dan fitrah seseorang itu akan kembali meminta pada penciptanya bila diduga sesuatu... mungkin Allah ingin mendengar pengaduan kita...

         oklah.. problem saya sekarang ialah suka buka facebook dan pointer sangat teruk, jadi untuk facebook memang tak boleh nak settlekan sebab facebook ni untuk kegunaan belajar jugak.. cuma kene lagi rajin untuk dapat great pointer.. 

Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa yang ada pada diri mereka 

 -Ar-Ra'd:11-




SeLaMaT HaRi RaYa AiDiLaDhA


written in 9 zulhijjah
9.40 am
village

No comments:

Post a Comment