Rasullullah s.a.w bersabda: “Puasa itu merupakan benteng atau perisai maka janganlah berkata keji dan mencaci. Seandainya ada orang yang mengajak berkelahi atau mencaci maka hendaklah dia berkata “saya berpuasa, saya berpuasa” (Riwayat Abu Hurairah)

Tuesday, 25 December 2012

LaGu Ni BeSt


             بسم الله الرحمن الرحيم

        Sungguh sedap lagu ini bile didengar, tapi sayangnye tak tahu pengertiannya apa. Tapi jika ada sesiapa yang sudi memberi pengertiannya, saya sangat mengalu-alukannya. Lagu nipun kawan yang perkenalkan.. memang lagu arab sangat sedap didengar. Ingin sangat mengetahui apa pengertiannya.


Tapi mungkin kah cerita ni sama dengan pengertian lagu tu?? erm.. tapi tak mungkin..tapi saya nak tahu..



p/s: suka lagu arab tapi bile belajar bahasa arab terasa sangat payah nak menghafal.erm..
tapi jgn terlalai sudah..


Monday, 24 December 2012

Sunday, 23 December 2012


Tiba-tiba jer..koya..ah..sudah la.
-dont be like this-



Saturday, 22 December 2012

HiKmaH..


             بسم الله الرحمن الرحيم

   Semua pastinya pernah merasai sakit. Aku pun pernah merasai sakit. Banyak perkara yang tidak menyenangkan bila sakit datang.  Pasti ada hikmahnya Allah mendatangkan sakit kepada kita. Ye la , disaat kita kesakitan pastinya kita teringat akan kematian. Always say Alhamdulillah bila Allah datangkan sakit kerna itu tandanya Allah masih sayangkan kita lagi dan memberi peringatan kepada kita. Sesekali pasti kita mendengar ada yang meninggalkan dunia ini tanpa diberi sebarang peringatan ...InsyaAllah always be prepared for died..

     Tapi, iman itu seringkali turun naik dan membuatkan kita leka, lebih2 lagi jika tiada diberi peringatan. Aku pun seringkali merasai perkara yang sama yang mana leka dengan apa yang ada di dunia ini. Terasa sedikit persiapan yang dibuat untuk melangkah ke alam lain. Memang itulah manusia, bila diberi nikmat, kita tak bersyukur,tapi bila di uji mulailah menyesal dengan perkara yang telah dilakukan. 

Bersyukurlah dengan  5 perkara ini sebelum datangnya 5 perkara lain:

 Sihat sebelum datangnya sakit
kaya sebelum miskin
lapang sebelum sibuk 
muda sebelum tua
hidup sebelum mati

p/s:Nak study..ok wassalam..^_^

Wednesday, 19 December 2012

DaNgeRoUs.


             بسم الله الرحمن الرحيم


Dari Usamah Bin Zaid –radhiyallahu anhu- beliau berkata: Rasulullah –shalallahu 'alaihi wasallam- bersabda:

«قُمْتُ عَلَى بَابِ الْجَنَّةِ فَإِذَا عَامَّةُ مَنْ دَخَلَهَا الْمَسَاكِينُ، وَإِذَا أَصْحَابُ الْجَدِّ مَحْبُوسُونَ إِلاَّ أَصْحَابَ النَّارِ فَقَدْ أُمِرَ بِهِمْ إِلَى النَّارِ وَقُمْتُ عَلَى بَابِ النَّارِ فَإِذَا عَامَّةُ مَنْ دَخَلَهَا النِّسَاءُ». رواه مسلم (رقم:7113).

"Aku berdiri di depan pintu syurga, lalu (kulihat) kebanyakkan orang yang masuk kedalamnya adalah orang orang miskin, dan orang orang yang kaya di tahan kecuali penghuni neraka mereka di suruh untuk masuk keneraka, dan aku berdiri di depan pintu neraka maka (kulihat) kebanyakkan yang masuk kedalamnya adalah wanita". (H. R Muslim, no. 7113).   


Imam Qurthubi rahimahullah mengomentari hadits di atas seraya berkata:

(قال علماؤنا: إنما كان النساء أقل ساكني الجنة لما يغلب عليهن من الهوى و الميل إلى عاجل زينة الدنيا لنقصان عقولهن أن تنقدن بصائرها إلى الأخرى فيضعفن عن عمل الآخرة والتأهب لها ولميلهن إلى الدنيا والتزين بها و لها ثم مع ذلك هن أقوى أسباب الدنيا التي تصرف الرجال عن الأخرى لما لهم فيهن من الهوى والميل لهن فأكثرهن معرضات عن الآخرة بأنفسهن صارفات عنها لغيرهن سريعات الانخداع لداعيهن من المعرضين عن الدين عسيرات الاستجابة لمن يدعوهن إلى الأخرى و أعمالها من المقتين). التذكرة

Penyebab sedikitnya kaum wanita yang masuk Surga adalah hawa nafsu yang mendominasi pada diri mereka, kecondongan mereka kepada kesenangan-kesenangan dunia, dan berpaling dari akhirat karena kurangnya akal mereka dan mudahnya mereka untuk tertipu dengan kesenangan-kesenangan dunia yang menyebabkan mereka lemah untuk beramal. Kemudian mereka juga sebab yang paling kuat untuk memalingkan kaum pria dari akhirat dikarenakan adanya hawa nafsu dalam diri mereka, kebanyakan dari mereka memalingkan diri-diri mereka dan selain mereka dari akhirat, cepat tertipu jika diajak kepada penyelewengan terhadap agama dan sulit menerima jika diajak kepada akhirat.” (Jahannam Ahwaluha wa Ahluha halaman 29-30 dan At Tadzkirah halaman 369)
Sungguh bahaya perempuan itu. Seringkali aku tidak memandang peringatan ini. Tapi tiba2 sahaja teringat. Memang perempuan itu dijadikan indah dan disebalik keindahan itulah perlu dijaga agar tidak terjerumus ke arah kemungkaran. Oleh itu Allah sudah menggariskan panduan untuk menjaga diri .
Dalam surah An-Nuur ayat 30-31 ada menggariskan panduan tersebut,
 “Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat “. Dan pada ayat berikutnya “Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya” .
Tapi bergembiralah wanita, kerna semua tersebut tidak akan terjadi jika kamu adalah Asiah isteri firaun dalam ketabahan, Aisyah isteri rasulullah dalam kedalaman ilmu agama, siti khadijah dalam kedermawanan, maryam dalam menjaga kehormatan, fatimah dalam keluhuran budi pekerti dan hajar isteri ibrahim dalam kesetiaan kepada suami, kasih sayang kepada anak serta ketaatan kepada Allah. Sungguh istimewa wanita,  dan tanpa wanita, kaum adam akan patah sayap kirinya. Saat Allah menciptakan nabi adam pun, Allah menciptakan Hawa untuk menjadi pelengkap dalam hidup nabi adam yang kesunyian.Cuma wanita perlulah berhati-hati menjaga dirinya agar tidak rosak dan tidak merosakkan.

p/s: semoga aku dijauhi dari menjadi ahli neraka. Sesungguhnya aku tak layak kesyurga Mu, Tapi aku tak  sanggup untuk ke neraka-mu. Sentiasalah beri peringatan kepadaku..

Wassalam..^^


Sunday, 16 December 2012

PeRinGaTaN UnTuKKu DaN UnTuKMu


             بسم الله الرحمن الرحيم


"Ya Allah, apa yang aku dah buat ni, semoga aku tidak terpengaruh lagi dengan nafsu yang tidak membawa apa2 "

"Berikan aku 10 orang pemuda,maka aku akan goncang dunia ini." (Soekarno)


video

Kagum melihat semangat generasi sebelum ini, dan semangat mula membara.

p/s : pabila sering terpesong, ada kawan yang menegur.Alhamdulillah, aku masih lagi diberi kesedaran.Ingin menjadi seperti mereka.. .menentang segala musuh2 islam....Semoga sentiasa diberi peringatan.. dan ini bukan sahaja untukku.. untuk mu juga..


wassalam..
Chayok zue..heheh

Saturday, 15 December 2012

 Iman tak dapat diwarisi dari seorang ayah yang bertakwa,
Ia tak dapat dijual beli 
Ia tiada ditepian pantai,
Walau apapun caranya jua,
Engkau mendaki gunung yang tinggi,
Engkau merentas lautan api, 
Namun tak dapat jua dimiliki

"  jika tidak kembali pada Allah "

CoMeLnYe Dia..


             بسم الله الرحمن الرحيم

    Dia adalah makhluk tuhan yang dijadikan begitu comel. Apabila aku bertemu sahaja dengannya, pastinya aku geram melihat kecomelannya.Penat seharian melakukan pelbagai perkara akan hilang begitu sahaja, bila melihat kecomelannya. Sungguh comelnya dia.
Ingin sahaja aku membawanya pulang, tapi apakan daya, kita berbeza dan mungkin disebabkan kesibukan ku takut aku tidak dapat menjagamu. Hanya gambar sahaja yang sering menjadi tatapanku setiap kali teringat akan kecomelanmu.

      Seringkali pabila melihat tingkah lakumu, ku rasakan aku bukan keseorangan. Melihatmu sahaja, banyak fikiranku melayang. Ku sering berfikir bagaimana boleh kau keseorangan walaupun kau tiada ibu dan bapa lagi. Bila bertemu dengan makhluk yang sama sepertimu pastinya kadang2 kau disapa.Oh walaupun tidak kenal, masih lagi menyapa. itulah yang sering dianjurkan oleh islam, menegur sesama saudara even tak kenal. (tak de ayat lagi)

     Dan conclusionnyer, kucing sangat comel dan boleh menyejukan hati semua yang ketensionan. Dan walaupun dia tiada ibu dan ayah, ia tak tension pun, walaupun tidak dapat makanan, ia tetap berusaha mencarinya untuk meneruskan kehidupannya..



Thursday, 13 December 2012

KeLuaR GeLaP, BaLiK GeLaP


             بسم الله الرحمن الرحيم

     Mungkin itu sahaja yang dapat dikatakan. Sudah 3 hari perkara itu berlaku kepadaku, mungkin disepanjang kembara ilmuku ini tidak pernah aku rasai begitu,menjadikan diriku agak terkejut dan sedikit melatah. Kawanku juga merasai begitu,tapi alhamdulilah, masih lagi merasa bersyukur kerana boleh lagi pulang kerumah. Dan alhamdulilah, hari ini aku diberi peluang untuk melihat matahari di sepanjang jalan pulangku.

        Minggu ini memang boleh dikatakan sedikit sibuk, almaklumlah final exam pun semakin hampir menghampiriku. Jadi, aku kayuhkan kaki agar masa yang masih tersisa ini dapat aku persiapkan diri untuk berjumpa dengan kawan karipku itu. Sudah berapa kali air mataku mengalir mengenangkan diri yang masih lalai dan leka . Walaupun begitu, seringkali aku bermonolog sendiri, mengapa terjadi bergini. Tiada siapa yang perlu dipersalahkan kerana itu kehendak sendiri. Tapi hasutan 7 nafsu terkadang menyebabkan aku kalah dalam perjuangan tersebut. Lalu bila tersasar, mula merasa menyesal dan mula air mata mengalir. Semoga aku tidak terlalu tersasar dari landasan.

       Bila difikirkan balik, itulah kehidupan yang mana banyak dugaan yang perlu dihadapi dan pelbagai duri yang sentiasa menanti. Bukan namanya kehidupan tanpa cabaran. Jika hidup yang tiada cabaran dan its going good in all time, ku rasakan tidak seronok dan tiada nikmat hidup. Bila kita dah hadapi cabaran tersebut, itulah yang menjadikan kita kuat dan  pengalaman itu menjadi ingatan kepada kita bila kita sudah lama melaluinya. Maka mereka yang pernah melalui pengalaman tersebut akan menjadi senior bagi generasi akan datang. Generasi tersebut juga akan melaluinya dan maka itulah, mereka yang senior menjadi teladan bagi generasi tersebut.

p/s : maafkan diri ini yang sentiasa melatah dengan ujian yang diberi. Semoga setiap ujian itu ada hikmah dan setiap penyesalan dapat menghentikan latah ku itu. 

-aku hanyalah bunga yang baru berkembang dan tidak pasti aku akan mengeluarkan bau yang harum , cuma aku akan pastikan kelopak2 itu akan berkembang.insyaAllah.-

Wassalam..
    
     

Wednesday, 12 December 2012

StaGe 1


             بسم الله الرحمن الرحيم


      "sue, kursus tu start kul 8 ye.." kataku untuk mengingatkan dia tentang waktu. " ye, baik" katanya. Sambil aku bersiap, aku mengerling kearahnya untuk memastikan dia pun bersiap. Setelah aku bersiap, aku pun turun untuk menuggu bas ke kampus. Hari ini, di kampusku ada kursus penulisan islami, dan aku merupakan salah seorang peserta kursus tersebut. Pada mulanya aku tidak mengetahui kursus ini berkaitan dengan apa, tapi kawanku lah yang memperkenalkan kursus ni.Aku pun nampak kesungguhan kawanku itu mengajak ku untuk pergi kursus tersebut, mungkin dia mahu menolongku dalam bidang penulisan. ye, aku pun merasai kekurangan yang aku hadapi semasa menulis.Tapi kawanku itu tidak dapat datang, kesiannya dia. tapi atas permintaan dia, aku akan menghuraikan sedikit tentang kursus tersebut dan apa yang aku fahami.hehhe
   
      Bila menulis memerlukan pembacaan yang banyak dan mesti kaya dengan metafora untuk membuat ayat berbunga2. Jika kita tidak membaca dan tiada metafora maka penulisan kita seakan tidak bernilai. Begitu lah apa yang ust pahrol sampaikan. Lagi satu, apabila menulis, kita tidak boleh semasa keadaan tension, perlu tubuh yang sihat dan spritual yang tinggi cthnya keyakinan. Dalam kursus penulisan ni, banyak peribahasa, metafora dan kata2 menarik yang diberikan oleh Ust Pahrol. Dalam bidang penulisan juga perlunya kita membentuk diri dulu sebelum menulis.  Penulis itu juga merupakan pendakwah, pendidik dan pemimpin. Selain itu, penulisan juga boleh dikategorikan kepada 3 iaitu maklumat( pandai), ilmu (cerdik) dan hikmah(bijak). Sebenarnya, banyak lagi tips yang beliau berikan. Itu untuk modul pertama tentang jiwa penulis, kekuatan dan cabaran yang dihadapi.

     Selepas itu masuk pula modul strategi menguasai minda membaca. Modul ini juga disampaikan oleh ust Pahrol.Tapi apa yang boleh saya summary kan tentang modul ini, tulisan yang ingin kita tulis perlulah memberi maklumat, menghiburkan, meyakinkan,dan mempengaruhi.

     Selepas itu, modul dakwah bi al-hikmah yang mana disampaikan sendiri oleh Hasrizal Abdul Jamil (blog saifulislam). Beliau merupakan anak murid kepada ust Pahrol, yang mana Ust Pahrol pernah mengedit penulisan beliau untuk dijadikan buku. Tapi apa yang dapat dalam modul ni, bagaimana cara kita nak memulakan penulisan, dan menulis penulisan yang menarik. Apa yang disimpulkan kat sini kalau nak memulakan blog atau ingin menulis berkenaan yang menyentuh sensitivi, kita perlulah bijak membuat ayat yang menyeru bukan menyuruh didalam blog, dan penulisan itu perlu nya ada hikmah.

     Peribahasa cina ada menyatakan apabila BILA MURID BERSEDIA, GURU TIBA. jadi fikirkan la maksudnya.  bila kita nak belajar pape dari orang tu secara tak sedar orang itu sudah menjadi guru pada kita. Manakala dari perkataan yang dipetik dari Hamka pula, dahulukan kebenaran dari keindahan dalam menulis perkataan. Perlu ayat yang berbunga2 dalam menyeru sesuatu tapi apabila ia 'urgent' tidak perlulah ayat yang berbunga2.

lastly, menyeru bukan menyuruh, memujuk bukan mengutuk dan mengajak bukan mengajar. aspek ini perlulah sentiasa diterapkan dalam penulisan agar pembaca boleh menikmati hikmah yang ingin kita sampaikan. Menulis dari hati adalah yang paling bermakna dalam penulisan.

P/S : masih belajar menulis, walaupun tak sehebat kawan2 lain, semoga sentiasa diberi hidayah untuk mengamalkan apa yang dipelajari. dari Salman Farisi, hati yang gelap ialah
1. apabila diberi ilmu, ia tidak diberi kemampuan untuk amalkan
2. Ada peluang duduk dengan orang soleh, tapi tidak dapat teladan
3. diberi peluang untuk beramal, tapi tidak ikhlas dalam menjalankannya.

wassalam.. 

Wednesday, 28 November 2012

MaKaNaN YanG SeDaP


             بسم الله الرحمن الرحيم

    " Ustaz!! nak pi mana?" kataku. "ustaz nak pegi beli beras, nak ikut ke..jom ustaz belanja"kata ustaz Gabr. "tak pe la ustaz..saje je tanya.."kataku. Selalunya pada waktu2 petang Ustaz Gabr akan beli bahan2 untuk masak something yang kami selalu tunggu pada waktu malam. yela duduk asrama la katakan. Makanan la yang menjadi topic utama dalam sekolah selain topic  ponteng or lain2 (sengalkan, sampai pengetua nak tarik perhatian kami pun sampai ubah menu yang sedap2 hahah). Ustaz Gabr sebenarnya berasal dari mesir dan sewaktu aku bersekolah tingkatan 3, beliau sudah 2 @ 3 tahun menetap di Malaysia. Beliau juga menjadi cikgu kesayangan di sekolah kami kerana sifat ramah sangatnya dan selalu je nak mengusik. Disekolah tersebut, beliau mengajar subject bahasa arab. Time dia mengajar banyak keluar slag bahasa arabnya yang mana menarik perhatian kami. yang aku tak boleh lupa bila dia tanya something kat seseorang dan orang tu salah jawab, dia pun cakap   "uh..makan rumput"..haha.

     Ok..berbalik pula pada makanan yang dimasak oleh ust Gabr. Malam tu lepas je habis Prep(kelas malam) terus je kami jumpa ust Gabr. " ust.. nak beli Roz Bil Laban, perisa strawberi satu"kataku. huuhuh..itu la yang kami selalu tunggu. Sape pernah makan??Time first2 makan tu memang rasa pelik la ...Al-maklumlah makanan dari timur tengah... then, ust Gabr pun dengan kreatifnya menambah perisa kedalam ros bil laban tu..then baru lah terasa best makan. erm.. itu time PMR... mmg satu tahun semasa PMR tu rasa macam sekolah dah jadi kampung bagi kami. Roz bil laban tu sejenis makanan yang rupanya seperti dadih tapi dalamnya ada nasi dan susu dan rasanya manis. Untuk ros bil laban original berwarna putih. Yang berwarna-warni adalah apabila ditambah dengan perasa.

     Dan pada hari ini.. bila cakap pasal makanan, teringat pula kat ust Gabr dengan makanan dan usikannya..ceh.. Tapi bila teringat rakyat palestin disana mereka tiada makanan. Nak merasa makanan sedap pun jauh sekali.. sangat bersyukur masih ada makanan untuk dimakan. tapi itu la..hidup mesti diteruskan...semoga keadaan disana cepat pulih...

     setakat ni jela..tak de apa nak update.hanya ingin berkongsi pengalaman. Yela mana tahu ada juga yang tak tahu roz bil laban tu apa. Kalau nak try buat, di persilakan...ni saya bagi resepi nak buat. Tapi saya tak pernah cuba lagi.

Bahan-bahannya:
~100 gram beras dan air secukupnya
~1 tin (400ml) susu cair rendah lemak
~600 ml air
~200 – 250 gram gula
~5 sudu besar tepung beras1 sudu teh esen vanilla½ -
~ 1 sudu besar air mawar,serbuk kayu manis,kacang badam,kacang pistachios,kismis

Cara-caranya
1. Cuci bersih beras dan masukkan kedalam periuk tuangkan secukup air atas sedikit dari paras beras dan masak sehingga berasnya bertukar menjadi nasi. Kemudian nasinya ditoskan dan dibilas dengan air sejuk. Ketepikan.
2. Kemdian tuang susu cair dan juga 600 ml air kedalam periuk dan masukkan nasi tadi dan biarkan ia mereneh dengan api sederhana besar. Kena dikacau selalu agar dasarnya tidak hangus. Masak selama 10 – 15 minit sehingga nasinya kembang dan susunya mereneh.
3. Masukkan pula gula, esen vanilla dan air mawar dan kacau lagi. Tepung beras dibancuh dengan sedikit air dan kemudian dimasukkan kedalam periuk dan kacau pudding selalu dengan senduk kayu menggunakan api sederhana kecil sehingga ia memekat sedikit dalam 5 – 10 minit.4. Kemudian tuangkan kedalam bekas dan sejukkan dalam peti sejuk. Sewaktu hendak menghidang taburkan permukaannya dengan serbuk kayu manis, kacang badam, kacang pistachios dan kismis. Enak juga dihidangkan dengan buah-buahan segar seperti peach atau strawberi.

ok tapi rasanya simple je..ok wassalam. Anneong.

p/s: last word for the FOOT COOKER ...selamat mencuba..hehhe

Thursday, 22 November 2012

MaSa YaNg BeRlaLu


             بسم الله الرحمن الرحيم

       Semasa kecil, banyak perkara yang menyeronokkan berlaku. Tapi aku masih ingat lagi, waktu itu aku ingin cepat membesar menjadi orang dewasa, rasa macam seronok je tengok orang dewasa, ye lah  boleh buat sesukahati dia je. Tapi selalu juga akak2 atau abang2 kata yang waktu kecil adalah perkara yang menyeronokkan.. aku pun tak faham seronok yang macam mana tu.. Hingga lah aku dewasa barulah aku sedar yang waktu kecil memang sangat menyeronokkan. Lebih-lebih lagi semasa alam persekolahan, dapat kenal ramai kawan.  selepas balik je dari sekolah terus tukar baju, pergi belakang rumah, tunggu kawan dan bila kawan dah sampai terus memikirkan aktiviti yang nak dilakukan pada petang tersebut.... Antara aktiviti yang dilakukan, main kejar2, pergi memancing, cari tebu, tolong ayah berkebun, main basikal dan macam2 lagi2 la.. habis sekeliling rumah kami semua teroka, kalau hujan, teroka pula kat dalam rumah..hahaha..tapi tu dulu, sekarang macam2 nak kene buat, dah tak sempat dah nak teroka..

            Masa itu sekejap sahaja berlalu, dulu aku masih ingat time darjah 6, aku selalu memikirkan apa yang akan terjadi pada tahun akan datang dan menunggu tahun tersebut, kadang2 bersembang juga dengan kawan2 nanti dah besar nak jadi apa, nak buat apa..ye la budak2 kan, apa la yang dia tahu..Lepas tu perbincangan itu pun berlalu begitu sahaja tanpa ada sebarang tindakan..huhu bagus kan..hahha..

            Ha..sekarang ni kan pasal palestin. Time aku kecil dulu aku pun mengetahui tentang nasib rakyat palestin.. tapi apabila semakin membesar banyak pula cerita tentang saudara seislam ku di tindas.. Syria, myammar, palestin.. Oh, memang masa cepat berlalu. Dulu time kecil selalu merasakan lambatnya masa berlalu, tetapi bila dah dewasa, memang merasai kecepatan waktu berlalu...Begitu juga dengan kawan ku,dari kecil sampai lah besar kawanku berbeza2 ..Tapi aku masih lagi contact dengan kawan2 zaman kecilku...Tapi aku takut, pantasnya waktu berlalu menyebabkan aku tidak sedar yang aku bukan lagi berada di alam ini.

            Jadi, gunakanlah waktu yang ada dengan perkara yang disukai, takut nanti kita tidak boleh melakukan perkara itu lagi..

             
p/s : memang macam2 nak buat tapi banyak pula perkara yang menyebabkan tidak dapat buat apa yang kita sukai, jadi saya akan cuba menyukai segala perkara yang dilakukan..sekian


"Sukailah setiap apa yang anda lakukan"

wassalam
            

Thursday, 15 November 2012

BuMi YaNg BeRdaRaH


             بسم الله الرحمن الرحيم

    Di mentari petang ini, ku lihat bumi gaza masih lagi dihentam peluru durjana yahudi yang menjajah.. sudah banyak yang terkorban, sudah banyak yang syahid.. tapi aku disini hanya duduk melihat kerakusan dan kekejaman itu berlaku,  disaat ini juga ku teringatkan ayah dan bondaku, walaupun bondaku telah tiada, tapi ku sentiasa teringatkannya.  ku terpikir, bagaimana nasib anak2 yang berada di bumi gaza, yang mana mereka kehilangan ibu bapa mereka, ada yang sejak lahir lagi telah kehilangan segala galanya, sanak saudara dan segala2nya..tapi Allah itu maha penyayang, mereka yang terkorban mendapat pangkat yang sangat tinggi yang mana mereka mendapat syahid yang menjadi dambaan setiap umat islam..

    Sungguh, aku tidak mengetahui bagaimana rasanya. Betul lah yang dikatakan selalu, pengalaman itu sgt berharga, yelah bila kita mendengar sahaja  pasti kita tidak akan merasaikan.. samalah juga dengan belajar, jika hanya belajar teori je, pasti kita tak tahu bagaimana keadaan itu, jadi kita pun perlu menyelaminya dengan melakukan praktikal... 

    Aku sangat takut kehilangan ayahku, adik beradik ku dan kawan2ku, merekalah yang sangat aku sayangi, tapi yang paling utamaku sayangi adalah ayahku. Semoga aku dapat membalas jasa ayahku. Aku tidak akan sekali2 melukakan perasaan ayahku.

   Aku tak tahu bagaimana perasaannya apabila kehilangan semua orang yang kita sayangi, tapi aku tahu perasaan itu membuatkan aku bingung. Jadi aku sgt bersyukur masih lagi diberi kesedaran, berbanding mereka yang masih tidak sedar.. Tapi aku berasa kesian kerana mereka tidak sedar akan itu semua dan masih lagi lalai dan leka dengan dunia yang fana ini. 

   Hanya doa sahaja mampuku utuskan kepada mereka yang berada di gaza untuk terus tabah berjuang kerana janji Allah itu pasti..InsyaAllah umat islam di gaza pasti akan menang dan  kepada mereka yang lalai dengan dunia ini, semoga mereka diberi kesedaran sebagaimana yang aku dapat pada saat ini.. 

p/s: Semoga aku tidak leka dengan dunia yang fana ini dan sayangilah Allah, nabi, ulama, diri,  ibu bapa, cikgu, adik2, kawan2, kucing2, baby2, pokok2 dan seisi dunia..

Wassalam..

Monday, 12 November 2012

MiMpI AdiK SaYa


             بسم الله الرحمن الرحيم


hahha.....marah jer adik aku bila baca bende ni.. tiba2 nak buat jahat lak....minta maaf yer dik...tapi nmpak mcm kembang semacam jer...bagi upah tau..

p/s: buat la apa yang ko suka dik...janji ko happy tapi study jgn lupa lak..

Wednesday, 7 November 2012

ErMMMmmm...

             بسم الله الرحمن الرحيم


   erm..kenapa ye bila kita ingin merehatkan diri sekejap...tiba2 orang lain kata..pi buat keje la...padahal baru sekejap tadi lepas buat keje..erm..mungkin itu nasihat.. tak tahu kenapa, boleh dikatakan acapkali perkara ni berlaku..baru ingin bermain sekejap..then orang yang baru melihat kita bermain pun nasihat, jangan main..ohhh..tidak boleh kah saya menjadi seperti manusia biasa yang mempunyai perasaan untuk bermain sebentar..tapi tak pe la..itu pun atas keputusan sendiri sama ada untuk hiraukan apa yang orang itu cakap atau pun tidak..mungkin dia tidak tahu apa yang kita lakukan sebelum tu...kadang2 kita tak boleh dengar cakap orang..ye la..ada orang pendapat nya berbeza, bila kita lakukan sesuatu perkara, ada orang nampak dari sudut positif, dan satu orang yang lain lagi nampak dari negatif...lumrah manusia yang saling berbeza pendapat.
erm..tgk la..klu kita dengar cakap orang pun sampai bila pun tak hbs.. jadi kita la yang sendiri yang perlu berfikir yang mana perlu kita ikut dan yang mana tidak perlu ikut.. my friends always said..be yourself..

p/s: bila berlaku, hanya mampu mendiamkan diri sahaja
wassalam...

Saturday, 27 October 2012

CiNdeReLLa Vs RePuNzeL


بسم الله الرحمن الرحيم


     Hehe...bila baca tajuk ni mesti ingat cerita dongeng kan..memang betul pun cerita dongeng..Buku ni adik saya beli tahun lepas..Dulu memang tak de mood nak baca cerita dongeng ..Tapi hari ni rasa sangat boring...Ingat nak study, tapi tak de mood pula mungkin disebabkan mood cuti dan petang tadi baru je habis baca buku ni..ada juga kan cerita dongeng Cinderella Vs Repunzel.. Selalu baca asing2 jer.. tapi yang ini lain dari yang lain... Buku ni hasil karangan  Ain Maisarah.. Jalan cerita yang direka pun ada berkait dengan hiburan tempatan..

    Ok, mesti yang tengah baca ni tak sabar nak dengar cerita tentang buku ni sampai saya katakan ia lain dari yang lain. Ceritanya sangat panjang, tapi saya bagi ringkasannya ye.


    Tizz mempunyai seorang abang bernama Fizz, Fizz koma akibat terlibat dengan satu kemalangan. Tizz selalu melawat Fizz dan membacakan cerita kepada Fizz supaya abangnya itu cepat sembuh. Ibunya Puan Hajah Zabedah  merupakan seorang guru di sekolah Tizz.Seperti hari2 biasa, Tizz pergi ke sekolah dan selepas tamat pembelajaran di sekolah, Tizz akan balik bersama dengan ibunya. Kebetulan, pada hari tersebut ibunya perlu menghadiri mesyuarat yang memakan masa 2 jam. Oleh kerana Tizz keletihan, sementara menunggu ibunya, dia mengambil keputusan untuk tidur, tetapi ibunya tidak membenarkan dia tidur di pejabat ibunya. Jadi, Tizz pun merayau di kawasan sekolahnya untuk mencari tempat untuk tidur. Sampai lah ke perpustakaan, dia menemui pintu yang agak usang dan lama. Tizz mazuk kedalam pintu tersebut dan menemui perpustakaan yang dipenuhi dengan buku cerita dongengan.


    Didalam perpustakaan itu, beliau menemui satu buku bertajuk himpunan kisah dongengan. Semasa sedang membaca kisah Cinderella, beliau tertidur. Dalam tidurnya itu, beliau memasuki alam dongengan tersebut dan berjumpa dengan abangnya Fizz. Fizz mengatakan dia menjadi pari2 di alam dongengan tersebut dan perlu menyelesaikan 10 kes di alam dongengan ( ada pula kes) , barulah dia dibebaskan.


     Jadi, Tizz pun mengambil keputusan untuk menolong abangnya tanpa sedar dia berada di alam lain.( Time ni timbul perasaan ingin tahu apa kaitan Cinderella dan Repunzel, setelah baca sampai cinderella pergi tari menari istana, tiba2 muncul repunzel.Repunzel datang dan merampas pandangan cinta pertama Cinderella) Semasa ini lah, Tizz dan Fizz menjadi pari2 kepada Cinderella dan menolong Cinderella untuk mendapatkan cintanya dan menamatkan kisah Cinderella dengan 'happily ever after'. 


     Tetapi pelik bukan, kenapa Repunzel ada dalam cerita cinderella. Repunzel pun memberitahu, beliau ada menilik masa hadapan (haram menilik nasib  ni) bahawa beliau akan di kurung di dalam menara dan akan berjumpa dengan puteranya setelah dikurung 3 tahun. Beliau rasa sangat takut dan bernekad untuk mencari putera yang dapat mengeluarkannya dari menara tersebut.


     Disini, pelbagai strategi dirancang untuk memujuk repunzel untuk menanti puteranya.Akhirnya,  seorang putera dipilih untuk mengalihkan pandangan repunzel keatas putera pilihan cinderella. Repunzel juga dijanjikan keseronokan berada di dalam menara tersebut.


     Jalan ceritanya menarik dan ia menggunakan element hiburan yang ada di Malaysia ni contohnya Era dongeng FM, DJ Pok Nel, Kedai Dobi kassim Selamat, Karnival Jom Hemo-hemo, putera Remey Shak, Putera Eron  Ezi dan macam2 lagi.. Ni mesti suka hiburan ni.erm.. sungguh tinggi imaginasinya.


     Tapi apa yang saya dapat dari buku ni, Keunikan cara berfikir. Memang sebelum ni tak pernah terfikir pun  cerita macam ni. Lagi satu, Kebecokan kucing burung yang bernama Milo menjadikan strategi mereka tidak berjaya dan menyebabkan orang lain berasa marah. Dan juga bagaimana repunzel memasang strategi untuk mengubah masa depannya. 


     Ok lah, itu lah yang dapat saya kongsikan. Rasa syok sangat baca buku cerita ni sampai saya pun ikut berimaginasi..Erm..bagaimana pula kalau kita apply imaginasi time study.. Pernah juga saya try, tapi sekali je dapat berimaginasi, then lepas tu dah tak dapat nak berimaginasi. Ada juga orang bagi nasihat, bila kita study perlu guna imaginasi, baru masuk..hehehe..


P/S : Terima kasih kerana membaca..walaupun bila saya baca balik blog ni, rasa kelakar pula.
tak tahu lepas ni boleh tulis lagi ke tak blog ni..ok selamat malam.. Anneoung..
Wassalam.
   

Thursday, 25 October 2012

....SeLaMaT HaRi RaYa HaJi........KaWan-kawan


بسم الله الرحمن الرحيم


Alhamdulillah..masih lagi di beri nafas untuk menulis dalam blog ni. Memang agak lama tak update blog, alhamdulillah, diberi masa lagi untuk upadate blog. Yelah kan time ni tengah cuti sempena hari raya haji... Bila imbas balik kehidupan sebelum ni, memang banyak perkara yang telah saya lakukan..haha kata nama diri pun dah berubah, dari aku kepada saya..entah...mungkin 'aku' tu agak kasar sikit kot, ok , jadi saya proceed dengan 'saya'. alhamdulillah, hari ni adalah hari raya eidul adha. Masih lagi diberi kesempatan untuk berjumpa dengan hari raya ni, terasa sekejap sahaja masa yang berlalu, sebelum ni dah berlalu hari raya eidil fitri..semoga kita diberi kesempatan lagi untuk berjumpa dengan hari raya eidil fitri yang akan datang..

         Bila mengenangkan balik kehidupan yang sebelum ni, memang banyak kesalahan dan kesilapan yang telah saya lakukan..tapi itu semua dah lepas dan tak mungkin dapat diputar balik..bak kata peribahasa  melayu 'nasi sudah menjadi bubur'. Itulah....kadang2 termenung sendiri dengan segala tindakan yang saya lakukan..Allah sendiri telah berfirman dalam al-quran bahawa manusia itu bersifat lemah (surah aN-Nisa' ayat:28).Kadang2 ingin sekali menjadi yang terbaik ataupun menjadi seperti orang lain.Tapi bila fikirkan balik, menjadi diri sendiri adalah yang paling selesa dan best. Cthnya : sebelum ni , saya mengakui bahawa saya amat susah untuk bercakap di hadapan khalayak ramai, seringkali bila melihat kawan2ku yang lain bercakap pasti saya berangan-angan bercakap seperti mereka, tapi itula bila berangan je memang tak boleh la dapat, jadi saya pun memberanikan diri memasuki pertandingan pidato..Disitu, baru saya tahu, penting kita bercakap sebab itulah first impression orang menilai kita.

         Erm..lagi satu, bila satu hari tengok kat cermin tu, tiba2 terdetik dalam hati pula'eh saya dah besar la'. terkenang balik time kecik2 dulu suka main2, then tak banyak nak fikir, tak banyak masalah. Bila dah besar pula banyak nak fikir, banyak masalah.kadang2 terfikir pula apa yang akan saya jadi lepas ni. Memang saya akui juga, saya ni memang agak kebudak2kan dan bila dengar je perkataan matang, pasti saya ingin fikirkan matang itu macam mana...oh..memang banyak juga yang ingin ku fikirkan...rasanya kalau menulis dikalam tentang apa yang selalu difikirkan mungkin tak akan habis ..itulah hebatnya otak manusia,berbanding dengan microprocessor computer yang mana fungsinya sama juga dengan otak manusia ( baru habis belajar silibus processor computer) otak manusia jauh lagi hebat.

          Sebelum nak balik bercuti di rumah, macam2 perkara yang nak lakukan, tapi bila sampai je kat rumah,rasa tak de pula nak buat pape..hahah....ok lah sampai kat sini je lah nak tulis..tak tahu nak tulis apa lagi..

......................SELAMAT HARI RAYA HAJI...................................
buat semua yang membaca dan semoga tabah mengharungi cabaran hidup ini...hidup perlu diteruskan...

dan.......

jangan lupa untuk sentiasa muhasabah fardhu ain kita....


wassalam..Anneoung..


     

Friday, 13 July 2012

SaBaR ItU InDaH


بسم الله الرحمن الرحيم
 Disaat telingaku mendengar lagu2 yang ada dalam blog aku nie sambil memandang buih2 yang  keluar dari anak panah yang bergerak2 ni, aku teringat balik kejadian yang menimpa aku dan kawan2 ku baru-baru ini.. kita hanya mampu merancang, dan kekuasaan Allah lah yang menentukan segala2nya..


Kami hanya mampu bersabar atas apa yang berlaku dan akibat yang kami dapat daripada kejadian tersebut. Sabar itu sangat indah. Walaupun dihadapkan dengan pelbagai kritikan, hanya sabar yang menjadi pelindung emosi.  Mungkin ujian tersebut menjadi satu pengalaman buat kami supaya pada masa akan datang tidak lagi mengulangi kesalahan yang sama.
Alhamdulillah,apabila meletakkan keyakinan kepada Allah, maka semua perkara terjadi dijalani dengan tenang.  Itu tanda nya Allah masih sayang pada hambanya.

Sesungguhnya berbaloi orang yang bersabar kerana kelebihan orang yang bersabar ialah menjadi sumber kejayaan seperti dalam firman Allah dalam Surah al-Anfal ayat 8:
"Jika  ada 20 orang yang bersabar antaramu, nescaya mereka dapat mengalahkan 200 orang musuh. Dan jika ada 100 orang yang bersabar antaramu, nescaya mereka dapat mengalahkan 1000 daripada orang kafir"
Selain itu, kelebihan bersabar juga ialah mendapat ganjaran yang berganda, kepimpinan dan keyakinan yang mantap,menjadi golongan yang akan bersama-sama dengan Allah, menjadi salah satu cara kita memohon pertolongan Allah, beroleh maghrifah, disukai dan dipuji oleh Allah, serta malaikat mengucapkan salam kepada mukmin yang bersabar.

sabar itu menjadi wajib saat ditimpa musibah kerana orang yang bersabar, maka dia telah melaksanakan perintah Allah.

Tetapi dalam bersabar juga terdapat musuh2 yang menjadikan kita hilang kesabaran untuk bersabar seperti:
1. Tergesa-gesa
Ini terjadi disebabkan apa yang kita hajati lambat ditunaikan.
2. Putus asa
Ini terjadi apabila setelah kita melakukan sesuatu pekerjaan tersebut tetapi tidak membuahkan kejayaan.Setelah dicuba banyak kali akhirnya berputus asa. Allah telah berfiman dalam surah Yusuf ayat 12:"Dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tidak berputus asa daripada rahmat Allah melainkan golongan kafir".
3. Marah
Islam tidak pernah menghalang sifat marah tetapi marah diperlukan semasa islam dihina dan permainkan oleh musuh-musuh islam.Tetapi hakikat pada masa kini, marah hanya apabila kepentingan diri tergugat, bukan apabila agama tergugat.


Jadi, setiap ujian atau musibah yang dihadapi perlulah ditanam sifat sabar dan jauhilah musuh-musuh sabar tersebut.Sabar itu sangat indah  kerana sabar itu akan memberikan keindahan pada fizikal dan jiwa.

Sabar itu indah
Jika langit hendak runtuh
bagaimana jari hendak menahannya
kita hamba yang dibatasi takdir
Di situlah nokhtah segala tadbir

Hitungkan laut kesyukuran
Di pinggir pantai kesabaran
Carilah hikmah tuailah ikhtibar
sabarlah dalam bersabar

Betapa pun terasa  pahit
Janganlah hendaknya tercalar tauhid
sesungguhnya sabar itu indah
didikan terus daripada Allah

Ujian penebus dosa.
meningkatkan darjat
menambahkan pahala Bingkisan Tazkirah daripada yang Esa
Bagai ombak 
penghias samudera.

~Pahrol Muhammad Juoi~





Wednesday, 30 May 2012

HiDaYaH iTu MiLiK ALLAH


بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum...
Petang selasa lepas, selepas habis kelas dalam pukul 5.10 ptg, cepat2 aku keluar kelas sebab nak kejar bas pukul 5.30 ptg. Then bas sampai, terus je naik bus..erm hari ni tak ramai pula student, selalunya ramai, mungkin sebab tak lama lagi nak final. Time dalam bas, dengar la pak cik bas buka radio.tak tahu radio apa tapi agak kuat la. Selalunya kalau naik bas aku lebih senang layan lagu mp3 aku jer. tapi tak pe la, layan jap lagu radio pak cik ni. lagu radio tu lagu P. Ramlee..memang kena dengan mood aku time tu nak rehat jap.

Aku pun layan la lagu tu.Dah habis lagu tu, DJ pun mula la berceloteh, rupanya slot radio tu  sekarang ialah coretan masa silam, Patut la asyik lagu P.Ramlee je tadi yang keluar. Then, DJ tu pun , pick satu coretan yang datangnya dari seseorang berbangsa india namanya Balan(nama penuh tak ingat).Disitu, Balan meminta 3 lagu untuk diputarkan, iman mutiara dari raihan, insyaAllah dari maher zain dan satu lagi lagu nyanyian nazri(raihan).

"eh, pelik betul la orang ni,nama india tapi pilih lagu yang ke arah keagamaan" bisik hatiku. Dalam benak aku timbul pelbagai persoalan. Tiba-tiba seorang lelaki lain berbicara dari ruang radio tu, dari pelatnya tahulah aku dia seorang india. "mesti dia nie Balan"getus hati aku.
Aku pun dengar la butir bicaranya.Sambil tu aku tengok kawan aku tergelak je dengar Balan bercerita,rupanya kawan aku pun khusyuk  dengar cerita nie.  

Dia ceritakan dulu time dia belajar di maktab di genting, dia banyak menghadiri banyak khusus. Bagi kawan dia, khusus tu semua sangat memenatkan dan boring, tapi tidak bagi dia kerana dia merasakan sangat perlu ada khusus tu. Then time cuti rasanya dia kata dia datang balik ke asrama nya, tapi kawan2 dia semuanya balik. Dan seterusnya pintu rumah dia terkunci (tak berapa faham sangat apa yang dia ceritakan) tapi yang pastinya rumahnya tu terkunci dan tinggal la dia seorang diri..Puas dia mencuba membuka pintu tersebut tetapi tetap juga gagal.Dia ingat nanti dia akan mati seorang diri di situ. Dalam pada dia  teringat tenatang kematian dia itu, tiba2 dia teringat kata2 seorang ustazah dalam suatu program yang dia pernah hadiri, ustazah tu pernah berpesan, kalau kita sudah tiada pertolongan dari sesiapa lagi maka kita minta la pertolongan dari tuhan. 

Jadi dia pun menadah tangan seperti seorang muslim membaca doa dan meminta pertolongan dari tuhan. After , dia buat bende tu, dia pun try la buka pintu tu, dengan mudah pintu tu pun terbuka. Dia merasakan seperti mati hidup semula dan merasakan itulah hidayah yang Allah beri padanya. dan kemudian dia mempelajari islam. Sampai disini,gelak dan tawa dari kawan ku dah tiada...aku dan kawan aku pun terdiam, mungkin masing2 tengah memikirkan sesuatu.

Tapi apa yang aku dapat dari bicara dalam radio tadi, hidayah tu milik Allah dan dia berhak untuk memberikan kepada sesiapa sahaja tidak kira, umur, bangsa dan pangkat.
Mungkin kita tidak tahu apa yang kita rancang itu menjadi atau tidak, tapi Allah itu jugalah mengetahui apa yang terbaik untuk kita.

ok wassalam ^_^


Saturday, 7 April 2012

SeDeKaHlaH KeRaNa AllaH


بسم الله الرحمن الرحيم

Di sebuah daerah, ada seorang lelaki yang kedekut dan tidak taat kepada perintah Allah. Dia pernah bersumpah menceraikan isterinya sekiranya memberi sedekah.
Pada suatu hari,datang peminta sedekah ke rumah lelaki kedekut itu. Peminta sedekah itu mengetuk pintu rumah lelaki itu. Isteri lelaki itu membuka pintu dan melihat peminta sedekah itu berdiri di hadapan pintu rumahnya. Peminta sedekah itu berkata kepadanya, “ Demi Allah, tidakkah puan mahu memberi kepada saya sesuatu yang dapat dimakan?”


Isteri lelaki itu baik hati tidak sampai hati melihat keadaan peminta sedekah itu, lalu memberi tiga potong roti. Lelaki kedekut itu melihat peminta sedekah itu keluar dari rumahnya. Dia memanggil peminta sedekah itu dan bertanya, “Siapakah yang memberi roti itu kepada kamu?”
Peminta sedekah itu berkata,” Roti ini diberi oleh wanita yang tinggal di rumah itu.” Lelaki itu dengan perasaan marah masuk ke dalam rumahnya. Dia memanggil isterinya dan berkata, “Bukankah aku melarang kamu daripada memberi sedekah kepada orang lain? Tidakkah kamu ingat akan sumpah yang saya katakan kepadamu dahulu?”
Isteri lelaki itu menjawab dengan tenang, “Saya memberi roti itu kepada peminta sedekah kerana Allah.” Lelaki itu sudah dikuasai sifat marah pergi ke dapur dan menyalakan tungku dapur . Apabila tungku dapur itu panas, dia pun berkata kepada isterinya, “Masuklah kamu ke dalam tungku panas itu kerana Allah!”


Isteri lelaki itu bangun dan menuju ke biliknya mengambil barang perhiasan. Lelaki itu berkata kepada isterinya,” Kamu tidak perlu memakai barang perhiasan,”. Isterinya menjawab,” Orang yang bercinta akan berhias untuk kekasihnya. Saya hendak bertemu dengan kekasih saya.”
Isteri lelaki itu pun masuk ke dalam tungku panas itu. Kemudian lelaki kedekut itu pun menutup bahagian atas tungku itu dan meninggalkan isterinya di dalam. Tiga hari kemudian, lelaki itu datang dan membuka tutup tungku itu. Lelaki itu terperanjat kerana melihat isterinya selamat dengan kuasa Allah. Kemudian, dia mendengar suara berkata, “Adakah kamu tidak tahu api tidak membakar kekasihnya!”.

p/s:bukan sahaja sedekah kerana Allah..bahkan setiap perlakuan dan ibadat yang kita lakukan perlulah kerana Allah..Allah itu sentiasa melihat pergerakan, perlakuan dan niat kita..Semoga

Sumber: http://www.ataphijau.com/