Rasullullah s.a.w bersabda: “Puasa itu merupakan benteng atau perisai maka janganlah berkata keji dan mencaci. Seandainya ada orang yang mengajak berkelahi atau mencaci maka hendaklah dia berkata “saya berpuasa, saya berpuasa” (Riwayat Abu Hurairah)

Saturday 22 December 2012

HiKmaH..


             بسم الله الرحمن الرحيم

   Semua pastinya pernah merasai sakit. Aku pun pernah merasai sakit. Banyak perkara yang tidak menyenangkan bila sakit datang.  Pasti ada hikmahnya Allah mendatangkan sakit kepada kita. Ye la , disaat kita kesakitan pastinya kita teringat akan kematian. Always say Alhamdulillah bila Allah datangkan sakit kerna itu tandanya Allah masih sayangkan kita lagi dan memberi peringatan kepada kita. Sesekali pasti kita mendengar ada yang meninggalkan dunia ini tanpa diberi sebarang peringatan ...InsyaAllah always be prepared for died..

     Tapi, iman itu seringkali turun naik dan membuatkan kita leka, lebih2 lagi jika tiada diberi peringatan. Aku pun seringkali merasai perkara yang sama yang mana leka dengan apa yang ada di dunia ini. Terasa sedikit persiapan yang dibuat untuk melangkah ke alam lain. Memang itulah manusia, bila diberi nikmat, kita tak bersyukur,tapi bila di uji mulailah menyesal dengan perkara yang telah dilakukan. 

Bersyukurlah dengan  5 perkara ini sebelum datangnya 5 perkara lain:

 Sihat sebelum datangnya sakit
kaya sebelum miskin
lapang sebelum sibuk 
muda sebelum tua
hidup sebelum mati

p/s:Nak study..ok wassalam..^_^

2 comments: