Rasullullah s.a.w bersabda: “Puasa itu merupakan benteng atau perisai maka janganlah berkata keji dan mencaci. Seandainya ada orang yang mengajak berkelahi atau mencaci maka hendaklah dia berkata “saya berpuasa, saya berpuasa” (Riwayat Abu Hurairah)

Saturday 2 February 2013

KiaMaT iTu..

  بسم الله الرحمن الرحيمtanda-tanda kiamat sudah lengkap

Seringkali bila tirai mata mahu menutup kelopaknya, ku terpikir tentang apa yang telah aku lakukan hari ini. Telah menjadi kebiasaan kepadaku sebelum mataku tutup, pastinya aku akan membaca buku, tidak kisahlah buku apa2 pun, tapi itu sudah menjadi kewajipanku untuk membaca buku sebelum tidur (kalau tak penat).  Semalam, tiba2 tanganku ingin membaca buku tentang kiamat. Sungguh, memng sudah lama tidak membacanya, jadi aku membaca buku itu dari mula. Dari situ, mulalahku sedar, kiamat itu pasti akan datang tiba2 dan kita tak tahu bila, sama seperti kematian. 

    Tapi apa yang telah aku lakukan pada hari ini? Jika nyawaku dicabut hari ini dan jika kiamat tiba2 datang pada hari ini, cukupkah amal yang akanku bawa disana nanti. Oh, bila difikirkan balik, tidak cukup, malah sangat kurang. Cukup ku terkesan dengan firman Allah tentang kiamat, “Mereka menanyakan kepadamu tentang hari kiamat, Bilakah terjadinya? Katakanlah: Sesungguhnya pengetahuan tentang hari itu adalah pada tuhanku, tiada seorang pun yang dapat menjelaskan waktu kedatangannya selain dia (Allah), kiamat itu amat berat (huru haranya bagi makhluk) yang dilangit dan di bumi, kiamat itu tidak akan datang kepadamu melainkan dengan tiba-tiba. .Mereka bertanya kepadamu seakan-akan engkau benar2 mengetahuinya. Katakanlah : sesungguhnya pengetahuan tentang hari kiamat itu adalah pada Allah, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahuinya (Al-‘Aaraf(7):187) .

     Jadi aku conclude kan setiap hari yangku lalui, pastinya ada amal yang boleh aku bawa . InsyaAllah. Jadi, jom kengkawan sume..sentiasalah peringatrahsia-sedekahkan diri ini yang sentiasa lalai…

p/s: iman itu seringkali turun dan naik, jadi disaat imanmu dalam keadaan menurun pastikan ada amal yang dilakukan biarpun ia adalah kecil dan sedikit, tapi bila imanmu dalam keadaan meningkat, gunakanlah iman itu sebaiknya dan ambil peluang untuk melakukan amal dengan sebaiknya. entahlah ayat apa ni.kalau faham, alhamdulillah.. ok Wassalam

4 comments: