Rasullullah s.a.w bersabda: “Puasa itu merupakan benteng atau perisai maka janganlah berkata keji dan mencaci. Seandainya ada orang yang mengajak berkelahi atau mencaci maka hendaklah dia berkata “saya berpuasa, saya berpuasa” (Riwayat Abu Hurairah)

Friday 1 February 2013

RaHsIa

بسم الله الرحمن الرحيم

 2008_06_10_-_Russett_-_Storms_over_Concord_Park_01-12Di dunia ini ada bermacam-macam rahsia, tidak kira lah manusia , binatang dan seluruh alam ni ada rahsianya tersendiri. Rahsia akan terbongkar jika disiasat dan dikaji dengan teliti apa yang ingin kita bongkarkan. Sungguh, manusia itu ada banyak rahsia, tidak kira lah rahsia itu baik atau buruk pasti akan terbongkar pada suatu hari nanti. Cuma menunggu masa sahaja ia dibongkarkan dan selagi boleh ditutup, rahsia itu akan tersimpan. Acapkaliku melihat rahsia yang dijadikan oleh manusia seringkali tidak akan kekal rahsia, walaupun sehebat mana kita menyimpan rahsia itu, pasti akan ada kesan dan akibat dari rahsia yang tersimpan. Bila dibandingkan dengan rahsia ilahi, memang jauh berbeza. Tuhan jauh lebih hebat dari manusia, kita tak mengetahui rahsianya sampailah kita akan kesana dan kita juga tidak akan dapat menyimpan rahsia daripadanya. Begitu maha berkuasanya dia yang mengetahui semua ciptaannya.

Rahsia manusia itu seringkali terbongkar akibat mulut yang tidak terjaga.Tapi kita adalah manusia , pastinya rahsia itu melibatkan ramai orang dan untuk menjaga setiap mulut amatlah payah. Oleh itu, berjaga-jagalah apabila kamu diberi rahsia dan bersiap sedialah apabila rahsia itu dibongkarkan. Jika tidak mahu menerima kesan dari rahsia tersebut, maka sebaiknya jauhilah dari berahsia kerna kita akan merasai penderitaan dalam menyimpan rahsia tersebut.

p/s: Rahsia itu sangat misteri kerna apabila dibongkarkan pasti akan ada yang menderita dan pasti ada yang gembira. Kita tidak tahu rahsia yang akan menanti kita dan rahsia itu mungkin tidak akan terbongkar sehinggalah kamu tiada lagi di dunia ini.

2 comments:

  1. Sesuatu yang perlu kita tahu tentang rahasia...
    makin dipendam makin barah !

    ReplyDelete
  2. bukan barah..parah la kan..erm..sama je kot tapi barah tu mcm erm..entah..

    ReplyDelete