Rasullullah s.a.w bersabda: “Puasa itu merupakan benteng atau perisai maka janganlah berkata keji dan mencaci. Seandainya ada orang yang mengajak berkelahi atau mencaci maka hendaklah dia berkata “saya berpuasa, saya berpuasa” (Riwayat Abu Hurairah)

Saturday 9 March 2013

PeNyeSaLaN


             بسم الله الرحمن الرحيم

  Hanya mampu berdiam diri dan muhasabah balik apa yang terjadi. Tak selalu apa yang kita rancang menjadi dan tidak boleh hanya mengharapkan semua berjalan seperti yang kita inginkan.  Kelemahan diri yang seringkali dipandang rendah. Alhamdulillah, mereka memahami perasaanku. Walaupun mereka agak marah, tetapi mereka tahu akan sifatku, jadi mereka tidaklah keterlaluan dalam memarahiku, mereka berkata dengan lembut tetapi penuh bermakna. Aku agak terkejut juga kerana seringkali bilaku dimarahi pastinya aku akan merasakan diri terhina dan terlalu rendahnya harga diriku ni. Tapi entah mengapa, kali ini bila dinasihati, aku tidak rasa dihina tetapi aku rasakan ia adalah satu kesilapan yang manusia lakukan tetapi sangat tidak patut dilakukan. Sewaktu dinasihati, banyak perkara yang aku fikirkan dan memikirkan tentang kesalahanku itu.  
              InsyaAllah, walaupun dengan berkata lembut, perkataan dan layanan tersebut sudah cukup membuat hatiku berazam tidak akan mengulangi kesilapan tersebut. Mungkin lain orang lain pula caranya. Begitulah dalam kita berurusan dengan dunia, ada yang kita layan orang ni dengan cara ni, ada pula kita kene layan orang ni dengan kaedah lain pula. Bagi diriku, cukuplah nasihat dengan cara yang baik dan boleh menyentakkan hatiku selain layanan yang buruk yang diberikan kepadaku yang mana kadang-kadang membuat aku hanya memandang seketika sahaja. Sebab itulah kita ini adalah pelakon didunia ni..

p/s:  Cuba semaikan fikiran positif dan buangkan sedikit fikiran negatif. Bahaya kalau buang semua fikiran negatif sebab kadang2 ada baiknya berfikiran negatif.

Inspiration (kaka amirah-tq)
    

2 comments:

  1. mesti amirah yang marah ni.. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan la.. dia tak marah la.. klu dia nak marah pun bagus la.. kitakan manusia, takkan tak de perasaan tu kot

      Delete