Rasullullah s.a.w bersabda: “Puasa itu merupakan benteng atau perisai maka janganlah berkata keji dan mencaci. Seandainya ada orang yang mengajak berkelahi atau mencaci maka hendaklah dia berkata “saya berpuasa, saya berpuasa” (Riwayat Abu Hurairah)

Thursday 30 May 2013

PeRiStiWa SeMaLaM



             بسم الله الرحمن الرحيم

    Alhamdulillah, minggu yang penuh dengan bauran perasaan telah aku lalui, tetapi bukan bererti ini penamatnya, masih ada lagi pelbagai perkara yang perlu aku tempuh walaupun perkara itu sgt pahit dan pastinya kita tidak suka. Yelahkan, bila mengenangkan kembali sirah rasulullah, hidup rasulullah penuh dengan ranjau dan duri sedangkan baginda sudah Allah firmankan akan masuk syurga . Inikan kita manusia yang sering melakukan dosa.

      Sering kali juga aku berfikir tentang hidup ini, mengingatkan peristiwa semalam, banyak sudah aku lalui tetapi mungkin pengalamanku ini tidak sebanyak lagi dari orang lain yang seusia denganku, mungkin mereka lebih banyak pengalamannya dariku, yang menggunakan masanya dengan sepenuhnya.
      Alhamdulillah, kisah semalam memberi inspirasi kepadaku. Sangat terharu dengan caranya yang sanggup mengorbankan barang kesayanganya. Sungguh, jika aku pun pastinya aku akan membuat perkara yang sama sepertinya tetapi sangat terkejut bila melihat mereka yang membuat tu adalah mereka yang tidak aku sangka. Jadi jangan judge people by its cover.. huhu. semoga masih ada lagi yang seperti mereka. Dan semalam banyak sudah memberi pengajaran kepadaku. Betul la apa yang dikata, pengalaman itu sangat berharga. Walaupun sudah beratus yang hilang tapi pengalaman membuat sesuatu perkara itu aku rasakan sangat berbaloi dengan duit yang telah aku laburkan. 
       Jadi, ingin sekali aku katakan walaupun hidup ini terasa sangat susah untuk dilalui, ingatlah kejadian yang Allah ciptakan pasti ada hikmahnya, yakinlah dengan janji Allah, kerna setiap sesuatu itu pastinya akan kembali. Jadi jangan sia-siakan pinjaman yang telah Allah berikan ni. 

p/s: lihat dan pandang lah ciptaan Allah bila engkau merasakan pahitnya dalam hidup ini. Dan pastinya kau merasakan ketenangan setiap kali merasakan dia sentiasa memerhatikanmu.

“Jika Allah menghukum manusia karena kezalimannya, niscaya tidak akan ditinggalkan-Nya di muka bumi sesuatu pun dari makhluk yang melata, tetapi Allah menangguhkan sampai kepada waktu yang ditentukan.Maka apabila telah tiba waktu (yang telah ditentukan) bagi mereka, tidak mereka dapat mengundurkannya barang sesaatpun dan tidak (pula) mendahulukannya”.(Q.S. An Nahl : 61)


2 comments:

  1. Wow.. terbaik tulisan kali ni... mantapx2!! teruskan..

    ReplyDelete
  2. betulke?? mungkin tak semantap dhon lagi.. harus diperbaiki lagi

    ReplyDelete