Rasullullah s.a.w bersabda: “Puasa itu merupakan benteng atau perisai maka janganlah berkata keji dan mencaci. Seandainya ada orang yang mengajak berkelahi atau mencaci maka hendaklah dia berkata “saya berpuasa, saya berpuasa” (Riwayat Abu Hurairah)

Saturday 11 January 2014

...................UcaPlaH Alhamdullilah.................................


       Alhamdulillah bermaksud segala puji bagi Allah. Bila difikirkan sejenak kadang-kadang dalam kehidupan seharian kita, kita adalah lebih baik dari orang lain dan mungkin ada pula orang lain yang lebih baik dari kita. Bila masih diberi lagi nafas dan ruang masa, ucapkanlah alhamdulillah kerana masih ada mereka yang pada ketika ini mendapat musibah yang lebih dari kita. Mungkin pada ketika ini, adalah hari mereka diduga, tetapi mungkin esok kita pula yang akan diduga. 

      Kehidupan ini seperti roda yang berputar, sekejap kita dibawah dan pada satu masa nanti mungkin kita akan berada diatas. Ucapkanlah alhamdulillah tidak kira kita dibawah atau di atas kerna setiap manusia itu pasti akan melalui roda kehidupan tersebut.  
        Aku masih ingat lagi waktu dulu, saat aku menangis dan buntu memikirkan tentang kelemahan diriku. Aku tidak peduli apa yang mereka mahu katakan. Yang cuma aku tahu adalah aku sangat teruk. Tapi bila lama memikirkan, baru lah kembali teringat tentang kehidupan saudara2 seislamku yang lain yang jauh lebih susah dariku tetapi mereka lebih dekat dengan Allah. Sungguh malu diri ini bila memikirkan perlakuanku yang lepas. Sangat pelupa aku pada firman Allah dalam surah al baqara. Sungguh banyak yang aku terlupa. 

          Perasaan itu seperti penyakit padaku. Setiap kali penyakit itu menyerangku, pasti air mataku mengalir menahan sakitnya itu. 

         Tapi bila dia datang menemaniku, penyakit itu beransur hilang, seperti mudahnya angin yang menghembuskan awan dan menceriakan hariku. Walaupun kadang2 sering aku teringat, tetapi penyakit itu dapat aku kurangkan sakitnya. Dan menjadikan penyakit itu ingatan buatku bahawa hari ini jika aku gembira, maka aku tidak tahu pada keesokkannya adakah aku masih boleh menguntumkan senyuman seperti hari ini. Ucapkanlah alhamdullilah pada setiap waktu yang dilalui, mungkin pada setiap takdir itu ada hikmah yang tersembunyi. 

Diwajibkan atas kamu berperang, Padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. boleh Jadi kamu membenci sesuatu, Padahal ia Amat baik bagimu, dan boleh Jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, Padahal ia Amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.”  (QS. Al-Baqarah : 216)




Bila lagu raihan ini berkumandang, pasti ada satu perasaan sedih dan sayu dalam diri ini yang mungkin tak dapat digambarkan tentang masa kecilku. Masa yang berlalu, biarkan ia berlalu kerna kita bukan menuju kebelakang, tetapi menuju kedepan (ingat pada diri). 

Umat yang sedang berada di akhir zaman

No comments:

Post a Comment