Rasullullah s.a.w bersabda: “Puasa itu merupakan benteng atau perisai maka janganlah berkata keji dan mencaci. Seandainya ada orang yang mengajak berkelahi atau mencaci maka hendaklah dia berkata “saya berpuasa, saya berpuasa” (Riwayat Abu Hurairah)

Monday 17 March 2014

..............PoKoK MeSra AlaM................


Semalam, habis je kelas terus kene balik kampung disebabkan encik Viva yang kurang sihat.. Then bila tengok kat dapur tak de barang  pape.. then malam tu jugak pi Supermaket yang berdekatan dengan rumah  untuk beli barang.. Tak larat nak pi  jauh2  dan  adik aku tolong senaraikan barang2 dapur yang perlu dibeli... Time beli barang2 tu tiba2 ternampak sayur manis.. Aku panggil dia pucuk kayu manis. tapi yang pasti bila masak daun dia sedap dimakan.. huhu.. 
       Then, hari ni aku kena balik melaka ,tapi atas permintaan ayah, jadi aku pun masak la pucuk kayu manis. Yela, aku pun sekali sekala je balik rumah.. Sian ayah, asyik kene beli lauk kat kedai. Jadi aku balik ni, boleh la makan kat rumah.  Ok.. ni aku nak tunjukkan cara macam mana nak masak.

       Firstly, kita kena asingkan daun dengan batangnya.. Jadi macam ni ye..



Banyak jugak daun dia yang aku dapat, yang batang dia jangan dibuang ye sebab kita boleh tanam batang tu nanti.. Ayah cakap.. nanti tak yah beli lagi sayur manis ni.. jadi batang sayur tu aku tanam dalam pasu rumah yang sekian lama tak digunakan..InsyaAllah, nanti just petik je dalam pasu tu...


Cantik tak saya tanam?? hehehhe.. ok dah siap tanam... lepas ni pulak nak masak daun dia.. Senang je nak masak daun dia , aku bukan selalu masak benda ni.. jadi aku main campak2 je.heheh.. ok ni aku bagi resepi Sayur Manis..Nak try boleh, tak nak try pun tak pe..  tapi resepi ni sangat simple..Aku tak letak ubi kentang just sayur je.. Tapi sebenarnya lagi best kalau letak ubi kentang atau keledek...

Resepi Sayur manis:
1 peket daun sayur manis
1 kotak santan
2 bawang merah (hiris)
1 bawang putih (hiris)
sedikit ikan bilis
air 

Cara2: 
1. Masukkan lebih kurang 2 cawan santan cair kedalam periuk. Dalam masa yang sama , masukkan bawang putih, bawang merah dan ikan bilis kedalam periuk.  Biarkan ia hinggan mendidih. 
2. Bila dah mendidih, masukkan sayur manis, garam dan gula dalam periuk. Biarkan ia mendidih seketika. Bila dah cukup rasa boleh la matikan api dan dihidang.

Aku selalu makan sayur ni time kecik2 dulu.. Mak saudara aku buat, makan sayur ni dengan ikan goreng dan sambal merah.. Pergh.. memang sedap la.. Tapi hari ni tak de ikan untuk digoreng.. ada telur je. Oleh sebab nak hbskan barang kat dapur, jadi aku masak telur goreng sambal.. Weee
 Tapi series, adik aku kata tak sabar nak makan.. huhuh.. Bila dah siap aku tanya dia, sedap tak? Selalu jawapan dia sedap.. heheh.. Lastly aku nak cakap hari ni pokok tu boleh di mesra alam.. tak membazirkan.. daun dia kita masak.. dan batang dia kita tanam balik..

#ok itu je untuk hari ni..

Tips:
1. Kalau nak tanam pokok, niatkan untuk sedekah..Sebab kalau dimakan oleh binatang ke atau ada manusia lain ambik ke, dapat jugak pahala..-tips dari ayah
2. Kalau basuh daun tu, jangan lupa baca bismillah dan selawat .. insyaAllah makanan tu jadi berkat..

Ok .. wassalam.^_^

No comments:

Post a Comment