Rasullullah s.a.w bersabda: “Puasa itu merupakan benteng atau perisai maka janganlah berkata keji dan mencaci. Seandainya ada orang yang mengajak berkelahi atau mencaci maka hendaklah dia berkata “saya berpuasa, saya berpuasa” (Riwayat Abu Hurairah)

Wednesday 17 September 2014

......JaNgaN LuKaKaN HaTi AyAh........

      



      Petang tu aku duduk seorang diri di ruang tamu rumahku sambil melihat fb. Adikku dah pergi kerja. Kali ni dia kerja shift malam selama 4 hari. Oleh sebab semua kerja dah selesai, jadi aku pun layan fb waktu tu. Tiba-tiba aku dengar bunyi motor ayahku. 'Oh, ayah dah balik, along mesti balik malam, ye la pi jalan2' kata hatiku. Then, aku bukakan kunci pintu rumah dan sambung semula melihat fb. Ayah pun masuk kerumah dan duduk.

       Tiba-tiba ayah cakap ' siti, korang duduk la rumah ni 4 orang, biar ayah duk ngan achik tu' . Bila aku dengar rasa nak nangis je. 'ayah ni nak biarkan kitaorg ke?' aku kata kat ayahku menandakan aku tak setuju dengan keputusan ayahku. Ayah kata 'yela, along kau mcm dah tak hiraukan ayah lagi, kata ayah dia tak nak dengar, ayah pun pikir baik ayah duduk ngan achik tu je, ada pape nanti kau mesej ayah je, korang berdikari la'. Sedih lak dengar ayah kata macam tu. Dan semestinya achik tu gembira sebab apa yang dia pernah katakan kat ayah aku jadi kenyataan. Aku ingat lagi dia kata kat ayah aku 'jom bang,kita keluar dari rumah ni tinggalkan diorang 4 orang'. Tapi nasib baik ayah aku tak ikut kata dia. Erm..tak pe yah, nanti siti slow talk ngan along. Then, bila aku pikir balik kalau aku berada ditempat ayah macam mana ye... sedihnya..
        


#apa guna kerja besar klu ayah sendiri tak leh nak jaga.
#teringat time kecik dulu,ayah sanggup besarkan kitaorang seorang diri tanpa mak
#terima kasih ayah
#terima kasih jugak kat mak cik yang tolong ayah untuk besarkan kitaorang
#blog dah berhabuk


No comments:

Post a Comment